Aranżacja biura to bardzo odpowiedzialne zadanie, które najlepiej zlecić profesjonaliście. W takim miejscu nic nie może być przypadkowe, bowiem źle dobrane meble do biura mogą mieć ogromny wpływ nie tylko na sam stosunek pracowników, ale także ich efektywność w pracy. Dlatego już na etapie projektowania biura należy wziąć pod uwagę kilka ważnych aspektów, które sprawią, że biuro będzie funkcjonalne, a jednocześnie oryginalnie urządzone. Na co należy zwrócić szczególną uwagę? Jakie meble i dodatki do biura wybrać? Odpowiedzi znajdziesz poniżej. 

Aranżacja biura – od czego zacząć?

Biuro to miejsce, w którym spędzamy co najmniej 8 godzin dziennie. Dlatego jego przestrzeń powinna być dopasowana nie tylko pod względem dobrej organizacji pracy, ale także przyjemnej stylistyki. Zanim jednak przejdziemy do wybierania mebli i dodatków do biura warto przez chwilę zastanowić się nad wydzieleniem konkretnych stref, takich jak, sala konferencyjna, pokój socjalny czy miejsce do relaksu.

Sala konferencyjna

Sala konferencyjna to jedno z ważniejszych pomieszczeń w każdym biurze. To tutaj odbywają się ważne spotkania z zarządem firmy, czy kontrahentami, dlatego miejsce to powinno być zaaranżowane w taki sposób, aby zapewniało jednakową wygodę i komfort dla wszystkich zgromadzonych. Ważnym elementem wyposażenia sali konferencyjnej są meble, a dokładniej szafy biurowe. Można w nich swobodnie przechowywać ważną dokumentację, ale także inne niezbędne materiały i akcesoria, jak np. sprzęt komputerowy wykorzystywany podczas prezentacji. Co ważne, większość spotkań w sali konferencyjnej odbywa się za zamkniętymi drzwiami, dlatego powinno zadbać się nie tylko o same meble, ale także solidne drzwi. Do takich pomieszczeń doskonale sprawdzają się drzwi przesuwne szklane, które są nie tylko wygodne w użytkowaniu, ale także pięknie się prezentują.

Pomieszczenie socjalne

Przy wydzielaniu poszczególnych stref w biurze bardzo ważne jest, aby każdy pracownik miał możliwość zjedzenia ciepłego posiłku w odosobnionym miejscu. Takie rozwiązanie zapewnia nie tylko wygodę, ale nie powoduje również skrępowania podczas spożywania posiłku przed innymi pracownikami.

Specjalna strefa do jedzenia pozwala również zachować nienaganny wygląd mebli biurowych – ciepłe naczynia mogą bowiem uszkodzić ich strukturę, lub co gorsze jedząc na biurku, można przypadkowo zalać, lub ubrudzić ważną dokumentację. Do pokoju socjalnego należy również dopasować odpowiednią szafę do przechowywania odzieży wierzchniej, czy innych elementów garderoby osób zatrudnionych w firmie.

Strefa relaksu

Strefa relaksu to miejsce, które można spotkać w nowoczesnych biurowcach. I choć nie jest jeszcze bardzo popularne, to jednak osoby, które stworzyły tego typu przestrzeń w swoim biurze, z powodzeniem stwierdzają, że przynosi ono efekty. Pracownik, który w ciągu 8 godzin pracy ma możliwość zrelaksowania się i odprężenia jest bardziej produktywny, niż ten, który swoją przerwę spędza przy biurku z oczami wpatrzonymi w monitor.

Aby odpowiednio zaaranżować strefę relaksu w swoim biurze, wcale nie potrzebujesz osobnego pomieszczenia. Wystarczy, że przeznaczysz na to dowolny kącik, w którym można postawić regał na wymiar i zapełnić go książkami, czy ciekawymi katalogami.

Jak maksymalnie wykorzystać przestrzeń biurową?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy aranżacja biura, w dużej mierze jest uzależniona od specyfiki działania takiego miejsca, ale także jego możliwości przestrzennych. Dlatego jeszcze przed wyborem mebli do biura należy zastanowić się nad tym, w jaki sposób wyznaczyć i podzielić przestrzeń roboczą w biurze. Możliwości są dwie: możesz stworzyć oddzielne boksy, lub utworzyć osobne pomieszczenia.

Przestrzeń biurowa z podziałem na boksy

Decydując się na jedną wspólną strefę roboczą, musisz wiedzieć o tym, by odpowiednio zaaranżować jej przestrzeń, szczególnie pod względem wygody i komfortu pracy dla pracowników.

Aranżacja biura z podziałem na boksy doskonale sprawdza się w momencie, gdy pracownicy wykonują pracę zespołową, gdzie szybka i sprawna komunikacja jest bardzo potrzebna. Nie oznacza to jednak, że pracownik nie powinien dysponować osobistą przestrzenią, w której może się skupić na wykonywaniu własnych zadań. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie wykonanie niskich boksów. Mogą mieć one charakter przepierzenia pomiędzy biurkami, lub zastosowania niskich ścianek, które oddzielałyby jednego pracownika od drugiego.

Podział biura na osobne pomieszczenia

W przypadku aranżacji biur wymagających osobnych pomieszczeń należy odpowiednio przemyśleć wszystkie jej aspekty. Ważne jest bowiem, aby zrobić to w taki sposób, by zachować maksimum funkcjonalności i nie stracić przy tym na efekcie wizualnym.

Ciekawą propozycją umożliwiającą rozdzielenie strefy biurowej na osobne pomieszczenia, w których mogą maksymalnie pracować trzy osoby, jest wykorzystanie systemu ścianek oraz drzwi przesuwnych do biura. Można zdecydować się na efektowne drzwi przesuwne lacomat, które nie będą w znaczący sposób ograniczały dostępu do światła dziennego. Co więcej, z ich pomocą można uzyskać efekt przestronności wnętrza, zachowując jednocześnie potrzebny w biurze rodzaj intymności i indywidualności.

Specyfika działalności firmy, a aranżacja wnętrza

Ile biur tyle możliwości aranżacyjnych. Warto jednak wiedzieć, że w dużej mierze to, jak będzie urządzone dane biuro, czy gabinet zależy przede wszystkim od specyfiki działalności firmy. Inaczej będzie się prezentowało biuro architekta, prawnika, a inaczej doradcy finansowego. Co jednak jest niezmienne, to dobór mebli do biura, wśród których nie powinno zabraknąć funkcjonalnych szaf na wymiar, regałów, czy efektownej komody, pięknie prezentującej się np. w gabinecie prezesa. Nie można również zapominać o tym, co najważniejsze w każdym biurze, a mianowicie biurkach i krzesłach do biura.

Funkcjonalne meble do biura

Podstawowym elementem wyposażenia każdego pomieszczenia, nie tylko biura są odpowiednio dobrane meble. Do biura należy jednak wybrać takie modele, które z jednej strony będą ergonomiczne i nie zajmą znacznej części pomieszczenia, z drugiej zaś zapewnią odpowiednio dużo miejsca do przechowywania dokumentacji i akcesoriów biurowych. Ciekawą propozycją są meble na wymiar do biura, które pozwalają w maksymalnie funkcjonalny sposób zaaranżować dostępną przestrzeń w biurze.

Szafy przesuwne do biura

Niewątpliwie ważną rolę odgrywają tutaj szafy przesuwne do biura, których rozmiar oraz ilość dostępnych półek można dopasować do indywidualnych potrzeb danego pomieszczenia. Tego typu meble zamontowane w biurze w bardzo dyskretny sposób oddzielają i ukrywają sterty dokumentów i są niewidoczne dla osób postronnych, klientów czy kontrahentów.

Szafy z drzwiami przesuwnymi nie wymagają dodatkowego miejsca na otwieranie drzwi, dzięki czemu można je ustawić nawet w ciasnych i wąskich pokojach i korytarzach.

Co więcej, drzwi przesuwne ułatwiają dostęp do całego wnętrza szafy, a co za tym idzie wyciąganie i wkładanie segregatorów i pudełek z dokumentami jest szybkie, łatwe i wygodne. Przy wyborze odpowiedniej szafy należy zwrócić uwagę na głębokość i szerokość półek tak, aby pasowały one do wielkości dokumentów, które będą na nich przechowywane. Ważny jest również prawidłowy udźwig półek, oraz ich prawidłowy rozstaw. Dbając o te wszystkie detale, dostęp do dokumentów będzie swobodny i nie przysporzy problemów. Dla klasycznych segregatorów odległość w pionie pomiędzy półkami powinna wynosić od 30 do 35 cm.

Regały biurowe

Dokumenty, akcesoria biurowe i inny majątek firmy zazwyczaj przechowywane są za zamkniętymi drzwiami, czyli w szafach, szufladach, oraz biurkach. Jednak równie dużą popularnością cieszą się otwarte regały do biura. Doskonale sprawdzają się do przechowywania dużych segregatorów oraz teczek, po które zawsze można wygodnie sięgnąć bez konieczności otwierania szafy. Co więcej, otwarte regały mogą również służyć jako firmowa biblioteczka, np. z branżowymi książkami, katalogami, czy innymi materiałami drukowanymi.

Regały w wygodny sposób pomagają uporządkować biurową przestrzeń, dzięki czemu odszukanie interesujących nas materiałów odbywa się szybko i sprawnie. Mogą także służyć do prezentowania przedmiotów o większych gabarytach, w tym różnego rodzaju pamiątek, firmowych dyplomów, czy zdobytych nagród. Odpowiednio dobrany regał biurowy pozwoli pomieścić całkiem sporo przedmiotów, które chcemy wyeksponować, lub zwyczajnie mieć zawsze pod ręką.

Łącząc strefę szafy przesuwnej z otwartym regałem w jednej zabudowie na wymiar, można uzyskać praktyczne meble o dużej funkcjonalności. W ten sposób można nie tylko do maksimum wykorzystać całą dostępną przestrzeń w biurze (od ściany do ściany), ale co równie ważne, uzyskać ciekawy efekt wizualny pomieszczenia. Dobierając odpowiednie do pozostałej części aranżacji biura fronty, można stworzyć oryginalny i niepowtarzalny charakter całego wnętrza.

Kontenerki biurowe

Kolejnym ważnym elementem wyposażenia każdego biura są kontenerki. Są to niewielkich rozmiarów szafki, które z powodzeniem można umieścić pod biurkiem. Tego typu mebel doskonale sprawdza się w przypadku, kiedy w biurku, lub na jego blacie brakuje miejsca na przechowywanie akcesoriów biurowych, czy ważnych dokumentów. Warto jednak pamiętać, aby wymiar kontenerki dopasować odpowiednio do wysokości biurka.

Małe biuro w domu – jak urządzić je z głową?

Urządzenie małego biura w domu może stanowić dla wielu osób nie lada wyzwanie. Dlaczego? Ponieważ należy je urządzić z głową, czyli dostosowując rozmiar i układ pomieszczeń do naszych potrzeb. Odpowiednio przemyślany i przygotowany projekt pozwoli dopasować aranżację małego biura do specyfiki naszej pracy.

Małe biuro – jakie meble?

Cechą charakterystyczną małych biur jest ich gabinetowy charakter. Oznacza to, że powinno być urządzone z klasą, ale jednocześnie przy zachowaniu maksymalnej funkcjonalności.

Do biura o niewielkiej powierzchni nie powinniśmy decydować się na mało praktyczne witryny, czy komody. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zabudowanie ściany szafą przesuwną, którą nie tylko będzie zapewniała odpowiednią ilość miejsca na przechowywanie ważnej dokumentacji, ale co równie istotne, będzie prezentowała się elegancko i stylowo.

Wybierając szafę przesuwną mamy również możliwość zaoszczędzenia kilku dodatkowych metrów. Drzwi przesuwne nie wymagają bowiem dodatkowej przestrzeni na otwieranie.

Małe biuro – jakie fronty?

Urządzając małe biuro w domu, należy rozważyć wybór jasnych, najlepiej białych frontów na wysoki połysk. Biały kolor doskonale odbija promienie słoneczne, dzięki czemu pomieszczenie wydaje się zdecydowanie jaśniejsze. Co więcej, kolor biały jest uniwersalny i doskonale komponuje się z innymi dodatkami. Ciekawą propozycją są również szafy biurowe z lustrzanymi frontami, które optycznie powiększają przestrzeń i sprawiają wrażenie przestronności w pomieszczeniu.

To, że polecamy jasne fronty do małych przestrzeni, nie oznacza wcale, że musisz rezygnować z ulubionych kolorów naturalnego drewna, czy minimalistycznej czerni. Przed wyborem należy jednak upewnić się, czy ciemne fronty nie przytłoczą pomieszczenia biurowego.

Oświetlenie ma znaczenie!

Jednym z kluczowych elementów wyposażenia każdego biura, niezależnie od jego wielkości jest odpowiednie oświetlenie. Właściwe dobrane, umożliwia nie tylko wygodną i komfortową pracę, ale stanowi również ważną część aranżacji wnętrza. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, w biurze w żaden sposób nie powinno być ograniczony dostęp do światła naturalnego, dlatego ciekawą alternatywą jest zastosowanie przeszklonych, transparentnych drzwi, a nawet ścianek oddzielających dane pomieszczenia.

Dodatkowo w każdym pomieszczeniu powinny znaleźć się co najmniej 2 punkty świetlne:

  1. Górne, centralne
  2. Punktowe na biurku.

Oświetlenie górne, czyli centralne powinno dobrze oświetlać całe pomieszczenie, natomiast lampka biurkowa powinna mieć możliwość regulacji kąta i wysokości, aby można było dowolnie regulować strumień padającego światła. Do pracy, szczególnie przy komputerze najlepiej sprawdza się światło o białej, zimnej barwie, która sprzyja skupieniu i dobrze wpływa na koncentrację, a przy tym nie męczy oczu.

Stylowe dodatki do biura i gabinetu – co wybrać?

Po wyborze mebli do biura przyszedł czas na dodatki i dekoracje. Zarówno w przypadku biura, jak i domowego gabinetu powinny być one ograniczone do minimum, po to, aby nie rozpraszały podczas wykonywania codziennych obowiązków.

Jeśli prowadzimy biuro, w którym przyjmujemy klientów, lub kontrahentów dobrze jest  zrezygnować z osobistych przedmiotów. Takie rozwiązanie pozwala w sposób jasny oddzielić przestrzeń zawodową od prywatnej. Można jednak wyeksponować wszelkie dyplomy i trofea zdobyte w związku z prowadzeniem danej działalności. Dobrze sprawdzi się także elegancki zegar zawieszony na ścianie, miękki dywan, czy żywe kwiaty. Ważne, aby ewentualne dodatki, na które się zdecydujemy, pasowały do ogólnego charakteru wnętrza, a także jego kolorystyki.

Harmonijne barwy – to się sprawdza w biurze!

Niezależnie od tego, czy prowadzisz własne biuro w domu, czy jesteś właścicielem okazałego biurowca, to w jego wnętrzu warto postawić na naturalne i neutralne barwy. Meble w białym lub brązowym kolorze z czarnymi lub srebrnymi akcentami będą uniwersalne i eleganckie zarazem. Jeśli jednak zechcemy wprowadzić nieco mocniejszy akcent kolorystyczny, to najlepiej wykorzystać go na małej przestrzeni np. na części ścian lub w dodatkach, inaczej całość może być przytłaczająca.  Warto pamiętać, że jasne, neutralne barwy sprzyjają skupieniu i dlatego są najbardziej polecane do przestrzeni aranżowanych w miejscu pracy.

Aranżacja biura – podsumowanie!

Dla każdego człowieka praca powinna być realizacją siebie, swoich możliwości, a nie jedynie obowiązkiem, który należy wypełnić. Dlatego aranżacja biura, powinna dotyczyć strefy nie tylko użytkowej, ale również estetycznej. Powinna być przyjemna dla oka i funkcjonalna – tylko wówczas może znacząco zwiększyć efektywność pracy przebywających w biurze pracowników. Pomocny w tym będzie odpowiedni dobór ergonomicznych mebli, cechujących się wysoką jakością wykonania, solidnością, elegancją i funkcjonalnością.

Jednak biuro to nie tylko kolory ścian, odpowiednie meble, czy dobrze skomponowane dodatki. Biuro to przede wszystkim ludzie, którzy tworzą odpowiednio przyjazną atmosferę, w której chce się przebywać i realizować na szczeblu zawodowym.

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM